Eenzaamheid, een discrepantie tussen de gewenste en werkelijke sociale verbinding, is voor veel mensen met autisme een dagelijkse realiteit. Dit artikel belicht de complexiteit van eenzaamheid en sociale...
Sinds 2017 is het in Nederland wettelijk verplicht dat elk gebouw met een publieke functie voor iedereen toegankelijk is. Echter, de barrières die schoolgaande leerlingen met autisme dagelijks...
Els Blijd-Hoogewys Carolien Rieffe Jill Hoogerwerf Robert Vermeiren
Vrienden hebben is belangrijk. Je kunt samen ergens naartoe, je gevoelens vrij bespreken, het geeft een gevoel van veiligheid. Maar geldt dit voor iedereen? Vriendschappen kunnen ook een keerzijde hebben, en...
Deze studie onderzocht of positieve feedback (duimpjes omhoog) van leeftijdgenoten leidde tot meer sociaal of juist egoïstisch gedrag bij jongeren van 11-17 jaar met autisme en welke factoren samenhingen met...
Carolien Rieffe Anne Bülow Danique Willems Els Blijd-Hoogewys Lex Stockmann
Hoe autisme zich uit bij meisjes is een relatief onbekend fenomeen. Dit levert problemen op voor de diagnostiek en behandeling omdat er een grote kans bestaat dat autisme bij meisjes niet herkend wordt als het...
Ook kinderen met autisme (in dit artikel over emotie regulatie bij kinderen met autisme beperken wij ons tot de groep met normale cognitieve vermogens, dus een IQ hoger dan 80) hebben behoefte aan sociale...
Empathische vaardigheden van kinderen met een autismespectrumstoornis (ASS) zijn minder goed ontwikkeld, zo leert de klinische ervaring, maar ook empirische studies ondersteunen dit. Om mogelijke stagnaties in...
Carolien Rieffe Lucinda Pouw Vanja Schnetz Annette van Zijp Mark Meerum Terwogt
Angst, en met name sociale angst, komt in veel sterkere mate voor bij kinderen met een Autismespectrumstoornis (ASS) dan bij zich normaal ontwikkelende kinderen. In dit onderzoek bekijken we de samenhang van...
Els Blijd-Hoogewys Carolien Rieffe Salima Kamp Justine Pentinga Mia Becker Lisa van Klaveren
Sinds de invoering van de Wet Passend Onderwijs is geprobeerd leerlingen die extra aandacht nodig hebben, onder wie leerlingen met autisme, te includeren in het regulier voortgezet onderwijs. Cijfers wijzen uit...