Auteurs

Participatie

30 producten gevonden.
Cultuur en autisme: antropologische overdenkingen

Cultuur en autisme: antropologische overdenkingen

Cor Hoffer

Zorgverleners krijgen te maken met de invloed van diverse culturen en levensbeschouwingen. De diversiteit aan achtergronden van patiënten is soms groot en ogenschijnlijk complex. Zorgverleners maken...
Meer info
3,90
Onderdeel van WTA 2025-2
Het belang van vrij spelen en speeltuinen voor het uitnodigen van kinderen met autisme

Het belang van vrij spelen en speeltuinen voor het uitnodigen van kinderen met autisme

Carolien Rieffe Guida Veiga Maaike de Vos Mohson Mohammadi Magda Mostafa

Volgens de Verenigde Naties (United Nations, 2013) hebben kinderen recht op spelen. Spel is daarbij gedefi nieerd als een vorm van spelen zonder (vooraf) vastgestelde regels of doelen. Het enige doel van spelen...
Meer info
3,90
Onderdeel van WTA 2025-1
Nogmaals over eenzaamheid en ASS

Nogmaals over eenzaamheid en ASS

Jaap van der Meere

In het WTA-nummer 3 van 2015 vindt u een overzichtsartikel over de thematiek eenzaamheid en autisme, geschreven op ons verzoek, door de Turkse hoogleraar Baris Korkman. In zijn bijdrage werden tal van aspecten...
Meer info
3,90
Onderdeel van WTA 2024-1
Eenzaamheid en autisme

Eenzaamheid en autisme

Carolien Rieffe Yung-Ting Tsou Desiree Hooi Elijah Delsink

Eenzaamheid, een discrepantie tussen de gewenste en werkelijke sociale verbinding, is voor veel mensen met autisme een dagelijkse realiteit. Dit artikel belicht de complexiteit van eenzaamheid en sociale...
Meer info
3,90
Onderdeel van WTA 2024-1
Evaluatie van de samenwerking tussen mensen met autisme, hun naasten en professionals binnen de Academische Werkplaats Autisme

Evaluatie van de samenwerking tussen mensen met autisme, hun naasten en professionals binnen de Academische Werkplaats Autisme

Kirstin Greaves-Lord Karin van den Bosch Barbara Brouwer

We evalueerden de samenwerking tussen mensen met autisme, hun naasten, zorgen onderwijsprofessionals en onderzoekers binnen de projectgroepen van de Academische Werkplaats Autisme 2.0 door participatief...
Meer info
3,90
Onderdeel van WTA 2024-1
Een autisme-vriendelijke school; architectuur als eerste stap

Een autisme-vriendelijke school; architectuur als eerste stap

Carolien Rieffe Alexander Koutamanis

Sinds 2017 is het in Nederland wettelijk verplicht dat elk gebouw met een publieke functie voor iedereen toegankelijk is. Echter, de barrières die schoolgaande leerlingen met autisme dagelijks...
Meer info
3,90
Onderdeel van WTA 2023-4
Boekbespreking: Opruimen hoeft geen strijd te zijn

Boekbespreking: Opruimen hoeft geen strijd te zijn

Lode Goukens

Kinderen en volwassenen met autismespectrumstoornis (ASS) hebben vaak een hekel aan oppruimen. Gwendoline Van Balberghe, moeder van een kind met ASS, geeft met haar bedrijf NetjesOpOrde individuele...
Meer info
3,90
Onderdeel van WTA 2023-1
De mentale gezondheid van autistische volwassenen tijdens de COVID-19-pandemie

De mentale gezondheid van autistische volwassenen tijdens de COVID-19-pandemie

Anke Scheeren

De COVID-19-pandemie heeft op iedereen in meer of mindere mate effect gehad. Om de verspreiding en het aantal slachtoffers van het COVID-19-virus te beperken, werden in het voorjaar van 2020 grootschalige...
Meer info
3,90
Onderdeel van WTA 2023-1
Een fenomenologische benadering van autisme

Een fenomenologische benadering van autisme

Gilbert Smelt

Of mensen met autisme een zelfb eeld hebben is onderwerp van discussie onder autismedeskundigen. Volgens een fenomenologische benadering blijken tal van ASS-kenmerken samen te gaan met een zelfstoornis. Dit...
Meer info
3,90
Onderdeel van WTA 2023-1
Ben ik normaal?

Ben ik normaal?

Niels Springveld

In 1996 publiceerde Sula Wolff een vertaling van een artikel van de Russische kinderpsychiater Groenja Soechareva (1891-1981) over kinderen met ‘schizoïde psychopathie’ (1925). In de...
Meer info
3,90
Onderdeel van WTA 2023-1