Boekbespreking van de NIPA-module Zelfi nzicht bij autisme, die een draaiboek biedt voor een groepsgewijze interventie. Hierin gaan acht tot tien volwassenen met ‘persoonskenmerken die passen bij...
Eveline van Geuns Lisa Snip Fabiana Engelsbel Rosa van Mourik
Ouders met autisme lopen bij de opvoeding van hun kinderen aan tegen specifieke problemen en hebben moeite om hier de juiste ondersteuning bij te vinden. Dit is de eerste studie naar de effecten van de...
Lieke Godschalk van Steenbergen Mia Scheffers Janet Moeijes
Aangenomen wordt dat volwassenen met ASS over een zwak interoceptief bewustzijn beschikken en vaak moeite hebben met zelfregulatie, wat leidt tot psychische en lichamelijke problemen. Psychomotorische Th erapie...
Zorgverleners krijgen te maken met de invloed van diverse culturen en levensbeschouwingen. De diversiteit aan achtergronden van patiënten is soms groot en ogenschijnlijk complex. Zorgverleners maken...
Chantal van den Helder Rachel Plak Martijn Meeter Sander Begeer
In deze studie onderzochten we of de invoering van de Wet Passend Onderwijs invloed heeft gehad op de plaatsing van kinderen met autisme in regulier of speciaal onderwijs. Aan de hand van gegevens uit het...
Herstelondersteunende interventies worden steeds meer toegepast bij de behandeling van psychische aandoeningen. Open Dialogue is een interventie die in verschillende ggz-settingen in België en Nederland al...
Passend bij het artikel over de geschiedenis van de naastenorganisaties in de ggz in deze aflevering, is dit interview met Titia Feldmann, oud-huisarts en (familie-) ervaringsdeskundige, betrokken bij diverse...
Je leest het regelmatig, ervaringsdeskundigen die zichzelf ‘hoopverlener’ noemen. Hoopverlener als een beroepsaanduiding of zelfs eretitel. Hoop wordt vaak benoemd maar lijkt nauwelijks praktisch...
Onder 1212 volwassen deelnemers met en zonder autisme werd onderzocht of het hebben van een autismediagnose en de mate van autistische kenmerken voorspellend waren voor het hebben van een autistische partner.
Hoe komen we aan kennis? In de wetenschap onderzoeken we op een systematische manier onze werkelijkheid. We stellen hypothesen op, toetsen die en bouwen zo aan een theorie. Soms zijn gevonden gegevens op een...