Auteurs

9 producten gevonden.
De psychosociale impact van de COVID-19-pandemie op kinderen met autisme

De psychosociale impact van de COVID-19-pandemie op kinderen met autisme

Sander Begeer Rachel Plak Ralph Rippe Inge Merkelbach

Psychosociale kenmerken van kinderen met autisme werden verzameld vóór de COVID-19-pandemie en vergeleken met gegevens tijdens de pandemie. De resultaten laten een verrassende verbetering zien,...
Meer info
3,90
Onderdeel van WTA 2023-4
De ontwikkeling van een diagnose: zestig jaar autisme 1960-2020

De ontwikkeling van een diagnose: zestig jaar autisme 1960-2020

Sander Begeer Ina van Berckelaer-Onnes Dieuwke Verkerk

In deze studie wordt inzicht geboden in zestig jaar autismediagnostiek in Nederland. Aan de hand van zeven factoren, waaronder diagnoseleeftijd, type diagnosticus en intelligentie, is onderzocht welke...
Meer info
3,90
Onderdeel van WTA 2022-4
Achter de Spiegel: Het spectrum van autisme

Achter de Spiegel: Het spectrum van autisme

Sander Begeer

Oratie Sander Begeer Gehouden op 20-5-2022 aan de Vrije Universiteit Amsterdam Geachte aanwezigen, Nadat de titel van deze oratie bekend werd, kreeg ik al snel vragen van mensen met een autismediagnose.
Meer info
3,90
Onderdeel van WTA 2022-3
Complexe systemen rondom autisme

Complexe systemen rondom autisme

Marie K. Deserno Denny Borsboom Sander Begeer Hilde M. Geurts

In dit artikel bespreken we de uitkomsten en conclusies van het promotieonderzoek van de projectgroep Levensloop binnen de Academische Werkplaats Autisme (AWA): REACH-AUT1. Samen met een kenniskring van...
Meer info
3,90
Onderdeel van WTA 2019-4
Interactieve tekentest meet wederkerigheid bij ASS

Interactieve tekentest meet wederkerigheid bij ASS

Tineke Backer van Ommeren-van der Meer Hans M. Koot Sander Begeer

De interactieve tekentest (IDT) is een nieuwe test ontwikkeld in de klinische praktijk. De test meet de kwaliteit van wederkerig gedrag bij een kind tijdens spontane interacties met de onderzoeker. Het...
Meer info
3,90
Onderdeel van WTA 2019-3
Theory of Mind-training voor kinderen met autisme

Theory of Mind-training voor kinderen met autisme

Sander Begeer Elske Hoddenbach Emeline van Wettum Anke Scheeren Danielle de Veld

Er bestaan verschillende interventies om het inlevend vermogen, ook wel ‘Theory of Mind’-vaardigheden genoemd, bij kinderen met autismespectrumstoornis (ASS) te verbeteren. In deze bijdrage werden kinderen...
Meer info
3,90
Onderdeel van WTA 2019-3
Interventies voor kinderen met autisme in Nederland: wat bepaalt de keuze?

Interventies voor kinderen met autisme in Nederland: wat bepaalt de keuze?

Manon Begeer Ben Poortland Kawita J.S. Mataw Sander Begeer

In deze studie werd onderzocht welke kind- en omgevingsfactoren samenhangen met de keuze voor richtlijn (71%), algemene (86%) of alternatieve (29%) interventies en reguliere (46%) of alternatieve (34%)...
Meer info
3,90
Onderdeel van WTA 2019-1
Predictoren van de diagnoseleeftijd van kinderen en volwassenen met autisme in Nederland

Predictoren van de diagnoseleeftijd van kinderen en volwassenen met autisme in Nederland

Ben Poortland Manon Begeer Kawita J.S. Mataw Sander Begeer

Een vroege diagnose van autismespectrumstoornis (ASS) is van belang om tijdig de juiste zorg te kunnen bieden. In deze studie werd onderzocht of de diagnoseleeftijd bij ASS voorspeld kan worden door...
Meer info
3,90
Onderdeel van WTA 2018-4
Wederkerig gedrag

Wederkerig gedrag

Tineke Backer van Ommeren Sander Begeer Anke M. Scheeren Nathalie Viskaal Hans M. Koot

Autisme wordt gekenmerkt door beperkingen in wederkerig gedrag. Er zijn echter weinig instrumenten die deze beperkingen direct meten. In dit artikel werden 53 normaal intelligente kinderen en adolescenten, met...
Meer info
3,90
Onderdeel van WTA 2012-1